Bij Sportschool body-fit traint u via het vrij trainen principe. Dit houd in dat u zelf kunt bepalen wanneer u traint en wat u tijdens uw training doet. Om te leren hoe u uw training het beste in kunt delen, kunt u iedere zaterdag ochtend 10 uur terecht op de sportschool voor een begeleidingsles. Deze lessen zijn gratis. U dient zich voor deze lessen van te voren op te geven.


OPWARMEN 
Voordat je je spieren gaat belasten met gewichten waaraan ze zich nog niet aangepast hebben, is het noodzakelijk het bloed aan het stromen te krijgen.

Effectief opwarmen:
1. Cardio gedurende 7 tot 10 minuten; een beetje rustig joggen op een loopband of wat fietsen op een hometrainer.
2. Licht rekken; rek een paar minuten voor ieder gewichtstraining en na afloop als cool-down (het is ook nuttig de spieren tussen de sets door te rekken).
3. Opwarmsetjes met lichte gewichten en veel herhalingen; begin met 1-2 sets met een zeer licht gewicht en doe hier 15-20 herhalingen mee.

SCHEMA
Het is beter om (als u meer dagen in de week traint) om lichaam op te delen in meerdere groepen. Dus als u bv. 3 dagen per week traint, is het voor uw herstel beter om elke dag een andere spiergroep te trainen, dan 3 maal uw hele lichaam te trainen.

4-Dagen split schema*:
Dag 1: borst (20 sets),triceps (15 sets), buik (3 sets)
Dag 2: rug (20 sets), achtergrond schouders (5 sets)
Dag 3: schouders (20 sets), biceps (15 sets), onderarmen (6 sets)
Dag 4: voorkant benen (15 sets), achterkant benen (5 sets), kuiten (5 sets), buik (3 sets)

*4 dagen split: alle oefeningen volgens het piramide principe: per oefening 5 sets met steeds zwaardere gewichten.

CALORIEËN
Verbrande calorieën (kcal) per minuut, bij een lichaamsgewicht van 77kg:

  • Wandelen(6,5 km/uur; stevig tempo):        5.4
  • Hardlopen:                                                             15.5
  • Fietsen:                                                                    10.8
  • Touwtje springen:                                                14.8
  • Zwemmen:                                                              14.8
  • Voetbal:                                                                   9.4
  • Circuit training:                                                    10.8
  • Bodybuilding:                                                        8